ارتودنسی شفاف ، معایب و اشکالات

• ۱- هزینه ارتودنسی شفاف: هزینه براکتهای استاندارد مرسوم حدود ۵۰۰۰ دلار است. درمان اینویزالاین ۳۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار هزینه دارد. هزینه هر دو نوع درمان بسیار زیاد است اما چون اینویزالاین متحرک و قابل در آوردن است، ممکن است آن را جایی بگذارید و فراموش کنید بردارید بنابراین احتمال گم شدن آن وجود دارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد هزینه درمانتان بسیار افزایش یافته و مدت درمان نیز طولانی تر میشود.
  • ۲- مشکلات تکلم – برخی از بیماران نوک زبانی شدن یا مشکلات دیگر تکلم را در ابتدای درمان با هر الاینر تجربه میکنند. اگر بیمار عادت دندان قروچه یا بهم فشردن دندانها داشته باشد امکان خراب شدن الاینر وجود دارد.
  • ۳- ضمائم اضافی – ممکن است ضمائمی به شکل دکمه های کوچک به سطح بیرونی دندانهای شما (مانند براکت) چسبانده شود. این ضمائم کمک میکنند الاینر دندانها را بچرخاند و تری را در جای خود محکم کند.
  • ۴- تعویض الاینر – هر دو هفته یک ست جدید الاینر باید بگیرید که ممکن است کمی تنگ باشد و در ابتدا احساس درد کنید. معمولا در این شرایط درد احساس نمیکنید بلکه احساس فشار میکنید.
  • ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی شفاف

• ۵- دشوار بودن گذاشتن و در آوردن الاینر در ابتدا- یک ست جدید الاینر در ابتدا تنگ و محکم است بنابراین ممکن است در ابتدا کمی در آوردن و گذاشتن آن برایتان مشکل باشد. پس از چند روز شل تر میشود و راحت تر میتوانید آن را در بیاورید.
  • ۶- محدودیت نوع درمان – ارتودنسی شفاف ابزاری برای درمانهای انتخابی است. اگر چه در درمان بهم ریختگی دندانها استفاده میشود اما چرخش دندانها و برخی اشکال دندان ممکن است با اینویزالاین درمان نشوند. مشکلات پیچیده ارتودنسی را که با براکتهای فلزی مرسوم میتوان درمان کرد، با اینویزالاین نمیتوان اصلاح نمود.
  • ۷- همکاری کامل بیمار – موفقیت اینویزالاین بستگی به این دارد که بیمار آن را ۲۱ تا ۲۲ ساعت در روز در دهان بگذارد و تنها برای صرف غذا و مسواک و نخ دندان آن را خارج کند. اگر دستور متخصص ارتودنسی را رعایت نکنید، دندانها به شکل دلخواه حرکت نمیکنند بنابراین ست جدید الاینر متناسب نخواهد بود و قالب جدیدی باید از دهانتان گرفته شود که همه اینها هزینه و مدت درمان را افزایش میدهد.
  • ۸- آلرژی و مسمومیت – در موارد بسیار کم، گزارشهایی از حساسیت به اینویزالاین دریافت شده است و علائم خفیف مانند سرفه، گلودرد و فوریتهای پزشکی جدی که منجر به ممنوعیت استفاده از اینویزالاین مشاهده شده است اما این اتفاق نادر است.