اصلاح ودرمان اپن بایت (به هم نرسیدن دندان‌های بالا و پایین) با ارتودنسی

malocclusion

اپن بایت نوعی بدشکلی دندانی است که در آن دندان‌های هر دو فک بالا و پایین از هم فاصله داشته و زمانی که شما دهان خود را می‌بندید دندان‌های بالا و پایین به هم نمی‌رسند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، دندان‌های جلویی شما همپوشانی لازم برای ایجاد قوس طبیعی دندان‌ها را ندارند. اپن بایت به نامرتب بودن دندان‌ها یا جفت نشدن دندان‌ها اشاره دارد. جفت‌شدگی دندان‌ها یا اوکلوژن به معنی تراز بودن دندان‌های بالا و پایین نسبت به همدیگر است. پیشوند “عدم” نشان‌دهنده این است که این دندان‌ها به هم نمی‌رسند و از هم فاصله دارند. عارضه اپن بایت توسط متخصص ارتودنسی درمان می‌شود. روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد که انتخاب هر روش به سن بیمار، وضعیت مالی، اوکلوژن یا عدم جفت‌شدگی دندان‌ها بستگی دارد. بسیاری از موارد آن‌قدر شدید نیست که نیاز به درمان حتمی داشته باشد. روش‌های درمانی برای رفع عدم همرسی دندان‌های بالا و پایین شامل طیفی از روش‌ها از سیم‌کشی دندان‌ها و قرار دادن بریس‌ها تا عمل‌های جراحی ارتودنسی می‌شود.

اگر عارضه اپن بایت تحت درمان قرار نگیرد باعث فشار بر فک و صدا دادن فک شده و ممکن است منجر به سر درد، گردن درد و درد فک شود. اپن بایت را می‌توان به کمک بریس‌ها و سیم‌کشی دندان‌ها به طور مؤثری درمان کرد اما در صورتی که شدت این عارضه زیاد باشد نیاز به انجام عمل‌های جراحی اصلاحی است. متخصصین ارتودنسی در کلینیک دکتر قریشی روش‌های متنوعی برای درمان عارضه اپن بایت به کار می‌برند و تا حد ممکن سعی می‌کنند نیاز به انجام عمل‌های جراحی ارتودنسی را کاهش دهند. درمان سریع مسائل مرتبط با ارتودنسی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. تأخیر در انجام اقدامات درمانی ممکن است باعث اختلال در گفتار و زشت شدن لبخند شود. درمان به موقع و سریع عارضه اپن بایت مؤثرتر و کم‌هزینه‌تر بوده و درد کمتری هم نسبت به عمل جراحی فک که معمولاً برای درمان اپن بایت در بزرگسالان به کار برده می‌شود دارد. شکل‌گیری عارضه اپن بایت یا داشتن سابقه ابتلا به این عارضه در یکی از اعضای خانواده دلیل قوی و مهمی برای معاینات ارتودنسی برای کودکانی که در حدود سن ۷ سالگی هستند می‌باشد.

برای رزرو اولین قرار ملاقات و دریافت مشاوره و تبادل‌نظر در مورد روش‌های مختلف درمان عارضه اپن بایت لطفاً با شماره‌های ۲۲۰۷۳۷۸۵۲۲۰۶۸۶۴۶ تماس حاصل فرمایید.  همکاران ما در کلینیک آماده ارائه این خدمات به شما هستند.

انواع اپن بایت

عارضه اپن بایت (به هم نرسیدن دندان های بالا و پایین) در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

اپن بایت قدامی

دندان‌های جلویی بالا و پایین در حالی که دهان بسته است به هم نمی‌رسند. این حالت بیشتر به دلیل عوامل ژنتیکی به وجود می‌آید اما ممکن است به دلیل مکیدن شست یا عادات جویدن در سنین جوانی هم این مشکل در دندان‌ها ایجاد شود. همچنین ممکن است بلند بودن بیش از حد زبان (ماکروگلاسی)، فشار زبان یا مشکلات مفصل تمپروماندیبولار نیز باعث ایجاد اپن بایت قدامی شود.

اپن بایت خلفی

posterior

در این نوع از اپن بایت، دندان‌های آسیا در پشت دهان زمانی که دهان بسته می‌شود به هم نمی‌رسند. این نوع اپن بایت شیوع کمتری داشته و غالباً به دلیل بدشکلی یا رشد ناقص دندان‌های آسیا به وجود می‌آید.

اپن بایت ناقص

زمانی که دندان‌های جلویی پایین به پشت دندان‌های ثنایای جلویی نرسیده این نوع از اپن بایت شکل می‌گیرد.

دلایل

Causes

دلیل اولیه ابتلا به اپن بایت وارد آمدن فشار بر دندان‌ها است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار در سنین جوانی است. رفتارهایی مانند مکیدن انگشت شست، فشار زبان (زمانی که زبان از پشت به دندان‌ها فشار می‌آورد) و جویدن اشیا مختلف مانند مداد یا اسباب‌بازی می‌توانند باعث ابتلا به عارضه اپن بایت در کودک شوند. عدم همرسی دندان‌های بالا و پایین ممکن است در اثر استفاده بلند مدت از شیشه شیر و پستانک (معمولاً پس از سن سه سالگی) نیز ایجاد شوند. همه این رفتارها ممکن است باعث ایجاد فشار رو به جلو به دندان‌ها شود. برخی از ویژگی‌های طبیعی نیز در دوران رشد فک ممکن است باعث ایجاد اپن بایت در کودک شوند. این ویژگی‌ها شامل وجود دندان‌های اضافه، افتادن دندان‌ها و یا بدشکلی دندان‌ها می‌شود. شکل صورت و جمجمه هم بر ایجاد قوس جلویی دندان‌ها تأثیر دارد. واگرایی بیش از حد (به معنی فاصله بیش از حد) الگوی صورت که ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی یا نواقص مادرزادی شکل گرفته باشد می‌تواند عامل مهمی در ایجاد اپن بایت بوده و احتمال شدت گرفتن این عارضه را افزایش دهد.

عوارض جانبی ابتلا به اپن بایت

بیماران مبتلا به اپن بایت ممکن است دچار عوارض جانبی دردناک و ناخوشایندی شوند به خصوص اگر اپن بایت مستقیماً به دلیل مشکلات مفصل تمپروماندیبولار ایجاد شده باشد. اپن بایت ممکن است باعث ایجاد سر درد، درد فک، درد در دهان و افزایش حساست های دندانی شود. اگر شما فکر می‌کنید که به عارضه اپن بایت مبتلا هستید بهترین راه مراجعه به متخصص ارتودنسی و انجام اقدامات درمانی مقتضی است قبل از این که این مشکل پیش روی کرده و برای شما ایجاد درد و ناراحتی بیشتری کند.

تشخیص

اپن بایت به راحتی و به سرعت توسط دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی قابل تشخیص است. وی از بیمار می‌خواهد که دندان‌ها را روی هم قرار دهد و سپس تراز دندان‌های وی را بررسی می‌کند اگر متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که تاج دندان‌های ثنایای بالا با تاج دندان‌های ثنایای پایینی همپوشانی ندارد مشخص می‌شود که بیمار به عارضه اپن بایت مبتلا است.

بریس ها

Braces

امروزه مؤثرترین و متداول‌ترین روش برای درمان اپن بایت، استفاده از بریس‌ها و سیم‌کشی دندان‌ها است. ابزار مختلف ارتودنسی مانند بریس‌های ثابت و هدگیرها می‌توانند به بهبود عارضه اپن بایت کمک کنند. بریس‌ها با اعمال فشار مستقیم می‌توانند دندان‌ها را به سمت عقب یا جلو حرکت داده و باعث تراز شدن دندان‌ها شوند. زمانی که پس از گذشت چند سال، عارضه اپن بایت از بین می‌رود، متخصص ارتودنسی از نگهدارنده برای حفظ نتایج و حفظ نتایج حاصله استفاده می‌کند. هدگیرهای مخصوص می‌تواند به بهبود موقعیت فک‌ها و اصلاح بایت کمک کند. روش‌های مختلف ارتودنسی معمولاً برای کودکان و نوجوانان مناسب می‌باشد.

ابزار لنگرگاهی اسکلتی موقت

devices

استفاده از دستگاه‌های لنگرگاهی اسکلتی موقتی یک روش قابل قبور در اصلاح عارضه اپن بایت است. دستگاه‌های لنگرگاهی اسکلتی موقتی همراه با قفل کننده‌های بایت، دکمه آکریلیک میان‌کامی و نیروی عمودی ناشی از وجود چهار فنر نیتینول باعث می‌شوند که اپن بایت خلفی بسته و اصلاح شود.

دستگاه توئین بلاک

Block

دستگاه توئین بلاک برای اصلاح اپن بایت قدامی به کار برده می‌شود. این طرح از استاندارد ۷۰ درجه برای قفل جفت‌شدگی بایت و اصلاح عملکردی اولیه کلاس II استفاده می‌کند. در حالی که دندان‌های جلویی تماس کمی با این دستگاه دارند، عارضه اپن بایت کاهش می‌یابد. با درگیر کردن تمام دندان‌های پشت با بلاک‌ها از رشد آنها جلوگیری می‌شود.

عمل جراحی

اگر مفاصل اطراف فک یا استخوان‌های فک به درستی تراز نشده باشند، باید برای اصلاح این عارضه و بهبود عملکرد دهانی و کیفیت زندگی بیمار از عمل جراحی اصلاحی فک (ارتوگناتیک) استفاده کرد. جراح دهان و دندان عمل اصلاح فک را با روش‌های دقیق و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته به بهترین شکل ممکن برای بیمار انجام خواهد داد. از آنجا که دندان‌های آسیب‌دیده و اختلالات مفاصل تمپروماندیبولار بر سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی بیمار تأثیر می‌گذارد، عمل جراحی اصلاحی فک می‌تواند زندگی فرد را تغییر دهد. پس از دوران بهبودی، بیماران از بهبود عملکرد دهان خود و همچنین بهبود کیفیت زندگی لذت می‌برند.