شایعترین مشکلات دهان و دندان

5u4

• بوی بد دهان: علت بوی بد دهان عمدتا مشکلات دهان و دندان است. مهمترین دلایل بوی بدن نفس عبارتند از عدم رعایت بهداشت مناسب، بیماری لثه، خشکی دهان و سیگار کشیدن. اگر تمام این فاکتورها را حذف کردید اما هنوز دهانتان بوی بدی میدهد ممکن است برخی بیماریها یا داروها عامل آن باشند مانند مشکلات گوارشی، سینوزیت مزمن، دیابت و مشکلات لوزه.
  • دندان قروچه و بهم فشردن دندانها: این عادت نسبتا شایع بوده و اغلب در هنگام خواب اتفاق می افتد اما در روز نیز ممکن است اتفاق بیفتد. عادت دندان قروچه اگر مدت طولانی ادامه پیدا کند منجر به ساییدگی دندانها و از دست رفتن ساختار دندانها میشود. دندان قروچه و بهم فشردن دندانها در دندانهای دائمی میتواند به بیماری لثه و از دست دادن دندان و یا بروز اختلال مفصل فک که به آن اختلال مفصل گیجگاهی فکی گفته میشود، منجر گردد. اختلال مفصل گیجگاهی فکی باعث سردرد، سر و صدای مفصل فک و درد صورت میشود. دندان قروچه در معاینه معمولی دندانپزشکی نیز ممکن است مشخص شود. درمان این وضعیت شامل اصلاح بایت، شل کننده عضلات، اسپرین، بیوفیدبک، کمپرس داغ و مرطوب و رژیم غذایی نرم می باشد. گاهی اوقات یک وسیله داخل دهانی که قطعه پلاستیکی است به بیمار داده میشود تا جلوی ساییدگی دندانها و آسیب بیشتر گرفته شود.
  • پوسیدگی دندان: ضعف بهداشت دهان و مصرف زیاد مواد غذایی شیرین و نشاسته ای باعث پوسیدگی دندان میشود. والدین باید توجه داشته باشند نوزادشان نباید دائما شیشه شیر در دهان داشته باشد و به خصوص در حالی که شیشه شیر یا هر نوشیدنی دیگری به جز آب در دهان دارد نباید بخوابد. خوابیدن با شیشه شیر (یا نوشیدنی های شیرین دیگر) باعث پوسیدگی دندانهای شیری میشود. این وضعیت میتواند مشکلات جدی برای کودک به دنبال داشته باشد. چکاپهای منظم دندانپزشکی به شما کمک میکند در صورت بروز پوسیدگی دندان زود متوجه آن شده و نگذارید آسیب زیادی به دندانها و لثه کودک وارد شود.
  • تغییر رنگ و سیاه شدن دندانها (به خصوص دندانهای جلویی): این تغییر رنگ دندان معمولا نشان دهنده مردن برخی عصبها در دندانهاست. در بیشتر موارد علت سیاه شدن دندانها سابقه وارد آمدن ضربه به دندان است. ممکن است این اتفاق چند هفته یا چند ماه پیش افتاده باشد اما مدت زیادی طول کشیده تا علائم آن بروز پیدا کنند. گاهی اوقات تغییر رنگ دندان خود نشانه مشکل جدی تری است که عامل عفونت دندان شده و نیازمند درمان فوریست. اگر این وضعیت درمان نشود ممکن است عفونت گسترش یافته و گاهی به غیر از دست دادن دندان عوارض جدی دیگری به دنبال داشته باشد. در صورتی که همراه با تغییر رنگ دندان دچار تب یا تورم دندان یا لثه نیز شدید حتما فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • خشکی دهان: خشکی دهان یکی از عوارض شایع برخی داروهاست. همچنین ممکن است نشانه برخی بیماریها نیز باشد. خشکی دهان به عنوان یک مشکل مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان به شمار می آید. چرا که این وضعیت باعث پوسیدگی دندان، بیماری لثه و عفونتهای دهانی دیگر میشود. متخصصان میگویند خشکی دهان ممکن است نشانگر مشکلات دیگری در بدن باشد و از طرفی درمانهای گوناگونی برای آن وجود دارد بنابراین باید به دنبال درمان آن باشید.
  • تورم لثه یا صورت: تورم میتواند نشانه عفونت لثه یا آبسه دندان باشد. علت تورم و باد کردن لثه ممکن است پوسیدگی عمیق دندان و یا سابقه وارد آمدن جراحت به عصبها باشد. در دندانهای شیری گاهی اوقات لازم است دندان عفونی کشیده شود تا از آسیب احتمالی به دندانهای دائمی زیر آن و گسترش عفونت جلوگیری شود. در دندانهای دائمی عصب کشی (درمان ریشه) معمولا لازم است تا دندان نجات پیدا کند. تورم لثه و بافتهای دیگر دهان دلایل دیگری نیز ممکن است داشته باشد. دندانپزشک با معاینه کامل دهان شما به علت تورم لثه پی می برد.
  • ترک خوردن یا شکستن دندان در اثر ضربه: به محض ترک خوردن یا شکستن دندان برای به حداقل رسیدن احتمال مشکلات دیگر و افزایش احتمال موفقیت آمیز بودن درمان، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • نیفتادن به موقع دندان شیری: هنگامی که دندان شیری به موقع نیفتد، دندان دائمی که میخواهد از همان جا بیرون بزند دچار مشکل شده و نمیتواند بیرون بیاید. به این حالت تاخیر در رویش دندان دائمی گفته میشود. معمولا برای رفع این مشکل دندان شیری کشیده میشود. وجود دندان شیری در نوجوانان و بزرگسالان میتواند نشان دهنده مشکلات احتمالی مانند عدم وجود دندان دائمی (به صورت مادرزادی) یا نهفتگی دندان دائمی باشد. تشخیص و درمان به موقع میتواند از بروز مشکلات آتی جلوگیری نماید.
  • بیماری لثه: عفونت یا بیماری لثه در اثر تکثیر و گسترش باکتریها ایجاد میشود که رباط و بافتهای لثه را که دندان را نگه داشته اند تخریب میکند. بیماری لثه اگر پیشروی کند میتواند استخوان نگه دارنده دندان را تخریب نموده و منجر به لقی و از دست رفتن دندان شود. علائم بیماری لثه عبارتند از بوی بد دهان، طعم خاصی در دهان، خونریزی لثه، کج شدن یا لقی دندان و ایجاد فاصله بین دندانها. همچنین در این شرایط ممکن است احساس کنید موقعیت بایت تغییر کرده است. رعایت بهداشت منظم و چکاپهای دندانپزشکی کلید پیشگیری از بیماری لثه است.
  • کنده شدن دندان دائمی: اگر چه کنده شدن دندان یک مشکل شایع نیست اما باید آگاهی داشته باشید که در صورتی که اتفاق افتاد، چه کاری باید انجام دهید. دندانی را که کنده شده با آب تمیز کنید اما به ریشه دندان دست نزنید و آن را نسایید. سعی کنید هر چه سریعتر دندان را به حفره دندانی خود بازگردانید و آن را محکم سر جای خود نگه دارید تا به دندانپزشک برسید. اگر نمیتوانید دندان را در حفره دندان بگذارید، آن را در آب، شیر یا یخ قرار دهید و فورا به اورژانس یا دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندان شیری یا دائمی جا به جا شده یا از موقعیت طبیعی خود انحراف پیدا کرده است، فورا به دنبال کمک حرفه ای باشید.
  • حساسیت دندان: دلایل زیادی برای حساسیت دندان وجود دارد. اغلب علت آن پوسیدگی دندان است اما عوامل دیگری مانند ترک خوردن دندان، دندان قروچه، ضربه و نمایان شدن ریشه به علت پسروی لثه نیز باعث حساسیت دندان میشوند. سعی نکنید خودتان علت حساسیت دندانتان را تشخیص دهید و منتظر نمانید تا بدتر شود. به جای این کار نوبت دندانپزشکی بگیرید تا از وضعیت دهان خود باخبر شوید.
  • ضایعات و زخمهای دهان: یکی از شایعترین ضایعات دهان آفت است که در هر جایی در دهان ممکن است ایجاد شود. داروهایی برای کاهش درد و کمک به تسریع بهبودی وجود دارند. از مصرف غذاهای اسیدی، تند و داغ در مدتی که آفت دارید پرهیز کنید. دلایل زیادی برای ایجاد آفت وجود دارند از جمله بریدگی، ساییدگی و تحریک بافت، عفونتهای قارچی و برخی بیماریهای سیستمیک. اگر ظرف هفت تا ده روز درد از بین نرفت، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مشکلات دندان عقل: دندانهای عقل در هنگام بیرون زدن معمولا درد ایجاد میکنند. اگر فضای کافی برای بیرون زدن دندان عقل وجود نداشته باشد، ممکن است دندانها نیمه نهفته یا نهفته شوند که این وضعیت امری شایع است. تنها با تصویر پرتوی ایکس دهان و معاینه فیزیکی دندانپزشک مشخص میکند آیا دندان عقل طبیعی بیرون میزند یا لازم است تحت درمان قرار بگیرد. همچنین اگر دندان کامل یا درست بیرون نزند ممکن است بافتهای اطراف آن عفونت کنند. دندانهای مجاور نیز ممکن است به واسطه تجمع پلاک در اطراف دندان عقل دچار پوسیدگی شوند. در بسیاری از مواقع شما دردی احساس نمیکنید اما زمانی که مراجعه میکنید عفونت لثه یا پوسیدگی دندانتان پیشرفت کرده است. در صورتی که متوجه تورم در آن ناحیه شدید برای پیشگیری از گسترش عفونت فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا از عوارض بعدی جلوگیری نمایید.