کشیدن دندان در درمان ارتودنسی همیشه لازم نیست اما با نظر متخصص ارتودنسی اگر لازم باشد باید کشیده شود.

علت کشیدن دندان در درمان ارتودنسی

اولین مرحله مهم درمان ارتودنسی، برنامه‌ ریزی برای کارهایی است که باید انجام شود. اغلب در درمان ارتودنسی لازم است یک یا چند دندان کشیده شود تا فضای کافی برای صاف و همراستا شدن دندان‌ها ایجاد شود. به طور کلی در صورتی که تعداد و اندازه دندان‌ها بزرگ‌تر از فضای فک باشد، دندان‌ها نمی‌توانند همراستا قرار بگیرند و به ناچار برخی از آنها کج شده و می‌چرخند. یک راه‌ حل متداول برای ایجاد فضای لازم، کشیدن دندان‌ها است تا دندان‌های دیگر بتوانند صاف و مرتب قرار بگیرند. برعکس هنگامی که یکی از دندانهای جلویی قرار است افتاده یا کشیده شود و فضای کافی برای آن وجود دارد باید جای خالی آن موقتاً با وسیله ‌ای مانند فضا نگهدار محافظت شود تا دندان‌های دیگر جای خالی آن را اشغال نکنند.

کدام دندان در زمان درمان ارتودنسی کشیده می شود؟

دندان‌هایی که غالباً برای اهداف ارتودنسی کشیده می‌شوند دندانهای آسیاب کوچک اول هستند (شکل زیر). این دندان‌ها درست بین دندان‌های نیش و آسیاب بزرگ قرار دارند. در برخی موارد دندانهای آسیاب کوچک کشیده می‌شوند بدون این که مشکل زیبایی و عملکردی ایجاد شود.

دندانهای آسیاب کوچک اولبه علت کمبود فضا، پیش از درمان ارتودنسی دندانهایی که با فلش سیاه رنگ به آنها اشاره شده است باید کشیده شوند.

دندانهای بیمار بالا پس از کشیدن دندان و انجام درمان ارتودنسی

محافظت از استخوان و حرکت دندان‌ها

استخوان بافت زنده است که دائماً در حال تغییر شکل و بازسازی در واکنش به محرک‌هایی مانند نیروی جویدن می‌باشد. استخوان ریشه دندان‌ها را احاطه کرده و آن‌ها را محکم نگه می‌دارد اما در صورتی که دندان از دست رفته و جای آن خالی باشد استخوان پیرامون آن به تدریج باز جذب شده و تحلیل می‌رود.

گاهی اوقات در صورتی که ساختار استخوانی پیرامون دندان بسیار نازک باشد پس از کشیدن دندان، تحلیل رفتن استخوان تا حد قابل توجهی پیش می‌رود. این فرایند ظرف چند ماه رخ می‌دهد اما اگر اقدامی برای متوقف کردن آن انجام ندهید ممکن است همین‌طور ادامه پیدا کند.

ممکن است هنگامی که دندانپزشک دندان را می‌کشد، توصیه کند برای محافظت از استخوان حفره دندان پیوند استخوان انجام دهید. در صورتی که دندانپزشک نگران از دست رفتن بخش زیادی از استخوان باشد این موضوع مطرح می‌شود.

علت این است که در صورتی که استخوان کافی در ستیغ فک وجود نداشته باشد تا دندان‌ها را در هنگام حرکت پشتیبانی نماید پس‌روی لثه و نمایان شدن ریشه دندان پس از درمان ارتودنسی تجربه می‌شود. بنابراین محافظت از استخوان پس از کشیدن دندان برای اطمینان یافتن از حفظ حجم استخوان برای پشتیبانی از دندان درد هنگام حرکت در درمان ارتودنسی لازم است.