عفونت لثه

عفونت لثه؛ از علائم، علل تا درمان آن!

عفونت لثه یا التهاب ایجاد شده در لثه با بروز و ایجاد چرک و عفونت در لثه همراه است. عفونت لثه یک بیماری باکتریایی بوده با درگیر کردن مستقیم لثه و ایجاد حفره چرکی در آن همراه است. بروز این بیماری غالبا با عوارضی و علائمی مثل بوی بد دهان و حس کردن تورم در ناحیه لثه همراه است.

از جمله عوارض عفونت لثه می‌توان به مواردی مثل ایجاد آبسه، کیست دندان، پوسیدگی و عفونت دندان اشاره داشت که در اثر عدم کنترل عفونت لثه پدیدار می‌شوند. عفونت لثه در بیشتر مواقع با ایجاد چرک و التهاب در ناحیه لثه بروز کرده و گاها با درد همراه است.

روش‌های درمان عفونت لثه باید تحت نظر یک دندانپزشک انجام شود. هر گونه استفاده ناآگانه از چرک خشک کن قوی برای عفونت لثه، انواع قرص برای عفونت لثه، سفالکسین برای عفونت لثه، دهانشویه برای عفونت لثه و در نهایت آنتی بیوتیک برای عفونت لثه بدون تشخیص پزشک بیشتر مواقع با عوارض بدی همراه است.

عفونت لثه را بشناسید.

یکی از شایع ترین بیماری‌های دهان و دندان عفونت لثه بوده که با التهاب و چرک در سطح لثه همراه است. علائم بیماری عفونت لثه در هر فردی وابسته به شرایط لثه و دندان متفاوت بوده و از این رو رفع عارضه عفونت لثه باید با تشخیص دندانپزشک انجام شود.

در طول بیماری عفونت لثه کنترل و درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است. ادامه پیدا کردن طولانی مدت عفونت لثه با عوارضی مانند از بین رفتن استحکام و یکپارچگی بافت لثه همراه بوده که در نهایت منجر به خطر افتادن و پوسیدگی دندان می‌شود.

التهاب و عفونت لثه

علائم عفونت لثه چیست؟

علائم عفونت لثه و التهاب لثه با توجه به شدت این عارضه در بیمار متفاوت است. معمول‌ترین علائم عفونت لثه در بین بیماران مراجعه کننده به دندانپزشکی به شرح ذیل است:

• حس کردن درد در محل التهاب و حفره‌ی دهانی
  • ورم کردن قسمتی از لثه و قرمز و ملتهب شدن آن
  • بوی بد دهان در حد آزار دهنده
  • حساس شدن دندان‌ها به سردی و گرمی و احساس درد در اثر برخورد دندان با این مواد
  • متورم شدن غدد لنفاوی ناحیه گردن

عدم توجه به علائم عفونت لثه و پیشگیری تشدید این عارضه با مشکلات سخت‌تری مانند تب روماتیسمی و عوارض قبلی همراه است.

علائم عفونت لثه

دلایل اصلی عفونت لثه چیست؟

عفونت لثه و التهاب ایجاد شده در آن  بیشتر مواقع در اثر عادات نادرست غذایی و عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان در افراد دیده می‌شود. از این رو به معرفی شایع ترین دلایل عفونت لثه در افراد اشاره خواهیم داشت.

بروز عفونت‌های باکتریایی

عفونت باکتریایی از اصلی ترین دلایل عفونت لثه شناخته شده است. التهابی که تحت تاثیر پاتوژن باکتری‌های دهان ایجاد شده شدت بیشتری دارد. در واقع عوامل باکتریایی بوجود آورنده‌ی عفونت لثه با نفوذ به بافت لثه سیستم ایمنی مخاطی را فعال می‌کنند.

این امر زمینه را برای بروز التهاب و عفونت در لثه فراهم می‌کند. این عارضه با علائمی مانند تورم بافت لثه، درد، سفید شدن و تغییر رنگ لثه‌‌ ها و حساس شدن دندان ها و همین طور درد در بیمار همره است.

استفاده نادرست از نخ دندان

در کنار پر اهمیت بودن این روش برای پیشگیری از عفونت لثه و سلامت دندان‌ها استفاده نادرست از نخ دندان را می‌توان یک عامل بوجود آورنده‌ی عفونت لثه دانست. کشیدن غیر اصولی نخ دندان در بین دندان‌ها باعث آسیب رسیدن به بافت لثه و به مرور زمان التهاب و عفونت لثه می‌شود.

در اثر محکم کشیدن نخ دندان غشای مخاطی در حفره‌ی دهانی که اولین لایه محافظتی از لثه بوده به شدت آسیب دیده و زمینه تهاجم باکتری‌ها و مخمر ها به لثه و بروز عارضه عفونت لثه فراهم می‌شود.

دلایل عفونت لثه

مصرف دخانیات و عفونت لثه

از دیگر عوامل تاثیرگذار در بروز عفونت لثه مصرف بی اندازه دخانیات است. در حالت کلی دخانیات علاوه بر وارد کردن آسیب مستقیم به بافت لثه، منجر به از بین رفتن دندان‌ها نیز می‌شود. کشیدن سیگار در طول روز به معنای مواجهه دندان و لثه با حجم زیادی از مواد شیمیایی و سمی است.

نفوذ این مواد به بافت لثه موجب کاهش ایمنی بافت لثه و در نهایت بروز بیماری عفونت لثه در دهان می‌شود.کنار گذاشتن این عادت بد رفتاری تا حد زیادی در پیشگیری از عفونت لثه تاثیر دارد.

عدم رعایت بهداشت دندان و دیگر موارد موثر در عفونت لثه

در کنار دیگر موارد بیان شده در بروز عفونت لثه در دهان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده ناصحیح از مسواک را نیز می‌توان یک زمینه ساز جدی برای ایجاد عفونت لثه دانست. علاوه بر این هر عاملی که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و بافت لثه شده می‌تواند در بروز عفونت لثه نقش داشته باشد.

این عوامل را می‌توان درمواردی مثل  شیمی درمانی، مصرف الکل، عدم استفاده صحیح از مسواک، برفک دهان، مصرف برخی از داروها، تغذیه نامناسب، استفاده از دندان مصنوعی و… بیان نمود.

عوارض عفونت لثه

عوارض عفونت لثه در بیمار

عفونت لثه در طولانی مدت با عوارضی مانند پوسیدگی دندان و از بین رفتن بافت‌های دندانی و لثه همراه است. بنابراین در پیشگیری و درمان عفونت لثه و التهاب ایجاد شده در لثه کوتاهی نکرده و حتما به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

درمان عفونت لثه

روش‌های درمان عفونت لثه

بهترین اقدام برای درمان عفونت لثه مراجعه به متخصص دندانپزشک و بیماری‌های دهان و دندان است. به کارگیری روش‌های نوین پیشگیری، کنترل و رفع عفونت لثه از میزان درد و شدت این عارضه کاسته و مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان را رفع می‌کند.

از مهم ترین روش های درمان عفونت لثه تحت نظر پزشک می توان به مواردی مانند: استفاده از درمان های آنتی بیوتیکی، استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان، استفاده از محلول های دهانشویه مخصوص درمان التهاب لثه و اشاره داشت.

در این میان کاربرد روش‌های خانگی برای درمان موقت عفونت لثه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. بعنوان مثال استفاده از محلول آب نمک و استفاده از زردچوبه یک روش کاربردی برای رفع موقت عفونت لثه در منزل می‌باشد. البته این روش تنها برای نمونه‌های جزئی این عارضه کاربرد داشته و برای موارد شدید تر باید به دندانپزشک مراجعه شود.