جراحی لثه

جراحی لثه، به همراه انواع آن

جراحی لثه (به انگلیسی: Gum surgery)، در دنیای دندانپزشکی دلایل متفاوتی دارد؛ جراحی لثه بعد از ارتودنسی، جراحی لثه تحلیل رفته و جراحی لثه برای روکش دندان برخی از این دلایل است. با این وجود، جراحی لثه بعد از ارتودنسی به دلیل تحلیل لثه ناشی یکی از دلایل عمده افراد برای جراحی لثه است. اگر می‌خواهید بدانید جراحی لثه چیست، آیا جراحی لثه درد دارد یا خیر، هزینه جراحی لثه تحلیل رفته چقدر است و غیره، با ما همراه باشید. در این مطلب جراحی لثه و انواع آن را کاملا بررسی خواهیم کرد.

جراحی لثه چیست

جراحی لثه چیست؟

اگر شما دندان‌هایتان را برای مدتی طولانی به خوبی تمیز نکنید، املاحی از بزاق همراه با صدها هزار باکتری روی دندان‌ها جمع می‌شوند که به آن پلاک میکروبی می‌گویند. اگر پلاک میکروبی به خوبی تمیز نشود، تبدیل به جرم بالای لثه‌ای و زیر لثه‌ای تبدیل می‌شود. جرم بالای لثه‌ای معمولا با جرم‌گیری رفع می‌شود و نیازی به جراحی لثه ندارد. اما جرم‌هایی که زیر لثه تشکیل می‌شوند، با تکنیک‌های دیگری مانند جراحی لثه برداشته می‌شود. البته پیش از جراحی لثه باید از باقی ماندن جرم‌های زیر لثه پس از انجام جرم‌گیری مطمئن شد.

پس از جراحی لثه در مطب ارتودنسی، که جرم‌های زیر لثه‌ای و بافت ملتهب لثه برداشته می‌شود، ناحیه بخیه شده و روی آن پانسمانی شبیه آدامس گذاشته می‌شود. این پانسمان بعد از نیم ساعت سفت می‌شود تا غذا در آن ناحیه جمع نشود یا دندان هوا نکشد.

جراحی لثه بعد از ارتودنسی

از جراحی لثه برای جرم‌گیری که بگذریم، برخی از افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اند، ادعا می‌کنند که پس از مدتی دچار تحلیل لثه شده‌اند و به جراحی لثه بعد از ارتودنسی. برای فهمیدن ارتباط بین ارتودنسی و تحلیل لثه باید در مورد تحلیل لثه، ارتودنسی و تاثیر این دو بر هم اطلاعاتی داشته باشیم. در ادامه امکان نیاز به جراحی لثه بعد از ارتودنسی را بررسی می‌کنیم.

طول درمان و نحوه ارتودنسی دندان ممکن است در شرایطی منجر به تحلیل لثه به صورت جزئی شود؛ اما ارتودنسی دندان به تنهایی عامل تحلیل لثه و نیاز به جراحی لثه بعد از ارتودنسی نیست. در واقع شایع‌ترین علت این عارضه همان پلاک‌های دندانی است. از این پلاک‌های میکروبی مواد اسیدی ترشح می‌شوند. این مواد به تدریج سطح لثه را از بین برده، و باعث عقب‌نشینی یا تحلیل لثه خواهند شد.

اگر بیمار در حین درمان ارتودنسی دندان به خوبی مسواک نزند بهداشت را رعایت نکند، دچار مشکلات لثه‌ای خواهد شد. البته متخصص ارتودنسی معمولا قبل از انجام ارتودنسی دندان مشکلاتی از این قبیل را تشخیص داده و در جلسات اولیه آنها را رفع اقدام می‌کند. بنابراین اگر مشکل تحلیل لثه داشته باشید و بخواهید ارتودنسی دندان را انجام دهید، باید ابتدا تحت درمان لثه قرار بگیرید تا در آینده به جراحی لثه بعد از ارتودنسی نیاز پیدا نکنید.

جراحی لثه با لیزر

در صورتی که قصد جراحی لثه بعد از ارتودنسی را داشته باشید، احتمالا جراحی لثه با لیزر به گوش‌تان خورده است. در جراحی لثه با لیزر، با لیزری قوی و مخصوص بافت‌های آلوده لثه حذف می‌شود. در قسمت‌هایی از لثه که بافت‌های آلوده وجود دارد و عقب‌نشینی لثه اتفاق افتاده است، با کمک جراحی لثه با لیزر این بافت‌ها حذف شده و لثه قادر خواهد بود تا خود را بازسازی کند و به جایگاه خود برگردد. جراحی لثه با لیزر با حداقل درد و خونریزی و نهایت دقت انجام می‌شود.

تحلیل لثه؛ دلایل و نشانه‌ها

همان‌طور که دیدیم، علت اصلی نیاز به جراحی لثه بعد از ارتودنسی و حتی قبل از آن، تحلیل لثه است. اما دلایل بروز این عارضه و نشانه‌های آن چیست؟

علاوه بر عدم رعایت بهداشت به عنوان عامل اصلی تحلیل لثه و جراحی لثه بعد از ارتودنسی، بیماری‌ها و عوامل دیگری نیز می‌تواند در بروز آن تاثیرگذار باشند. گاهی مسواک زدن با فشار هم می‌تواند این مشکل را کند. اما عوامل شایع‌تری از جمله سیگار کشیدن، افزایش پلاک و جرم دندان، تغییرات هورمونی در زنان، سابقه بیماری لثه در خانواده و حتی دیابت و ایدز دلیل اصلی بسیاری از مشکلات لثه از جمله تحلیل لثه است.

تحلیل لثه دارای نشانه های متعددی است و متخصصان در مطب ارتودنسی می‌توانند از طریق این نشانه‌ها وجود این بیماری را تشخیص دهند. معمول‌ترین نشانه تحلیل لثه نمایان شدن قسمت پایینی دندان‌هاست که در حالت عادی باید توسط لثه پوشیده شده باشند. سایر نشانه‌های کاهش لثه عبارت‌اند از: خونریزی بعد از مسواک زدن، قرمزی و التهاب لثه، بوی بد دهان، قابل مشاهده بودن ریشه دندان و رنگ قهوه‌ای در انتهای دندان‌ها. عدم توجه به این موارد نیاز به جراحی لثه بعد از ارتودنسی یا جراحی لثه برای روکش دندان را افزایش می‌دهد.

درد جراحی لثه

آیا جراحی لثه درد دارد؟

می‌توان گفت درد جراحی لثه (چه جراحی لثه برای روکش دندان باشد یا جراحی لثه بعد از ارتودنسی به دلیل تحلیل لثه) از جرم‌گیری هم کمتر است. به این علت که هنگام جراحی لثه بعد از ارتودنسی یا جراحی لثه برای روکش دندان از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود، اما هنگام جرم‌گیری معمولا اینکار انجام نمی‌شود.

بیشتر افراد بعد از جراحی لثه لثه درد کمی خواهند داشت که با مسکن‌های معمولی از بین می‌رود. اگر پس از جراحی لثه برای ارتودنسی لثه‌هایتان دچار تورم شدند، می‌توانید بسته‌ای یخ روی آن بگذارید. همچنین، اگر پزشک برای‌تان آنتی‌بیوتیک تجویز کرده است، حتما آنها را به موقع مصرف کنید. گاهی بعد از عمل امکان خونریزی وجود دارد که در صورت مشاهده باید با مطب ارتودنسی تماس بگیرید.

هزینه جراحی لثه تحلیل رفته

هزینه جراحی لثه تحلیل رفته، جراحی لثه بعد از ارتودنسی و هزینه جراحی لثه برای روکش دندان به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. هزینه جراحی لثه تحلیل رفته با توجه به میزان تحلیل لثه، عفونت لثه و همچنین اندازه ناحیه‌ای که نیازمند جراحی لثه است تعیین می‌شود. تعداد جلساتی که نیاز است که جراحی انجام شود (مخصوصا جراحی لثه با لیزر) نیز تاثیر زیادی در تعیین هزینه جراحی لثه تحلیل رفته دارد.

اگر تا به حال به جراحی لثه بعد از ارتودنسی نیاز پیدا نکرده‌اید، با رعایت موارد زیر می‌توانید از تحلیل لثه و پرداخت هزینه جراحی لثه تحلیل رفته جلوگیری کنید:

• هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • از رژیم غذایی درست و متوازنی پیروی، و از دخانیات نیز دوری کنید.
  • به طور منظم برای چکاپ و جرم‌گیری به مطب ارتودنسی مراجعه کنید.