سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه، دانه‌هایی به رنگ سفید و اندازه‌ی برنج و یا نخود است، که بر روی لوزه ایجاد می‌شود. سنگ لوزه غالبا با چشم غیر مسلح و به راحتی قابل رویت نیست، و خاصیت پنهان شونده‌ای بین بافت‌های لوزه دارد. در صورت متورم شدن لوزه‌ها در اثر سرماخوردگی و یا بزرگ شدن این سنگ‌ها، باید برای درمان و یا خارج کردن آن اقدام شود. سنگ لوزه غالبا در لوزه‌های منتهی با زبان یا اصطلاحا لوزه‌ی زبانی دیده می‌شود.در این متن به بررسی ارتباط بین سنگ لوزه با ایدز و دیگران بیماری‌های عفونی و همین طور دلایل ایجاد سنگ لوزه می‌پردازیم.

فهرست عناوین “سنگ لوزه چیست؟”

• سنگ لوزه چیست؟
  • دلایل ایجاد سنگ لوزه چه می‌باشد؟
  • نشانه‌ها و علائم بروز سنگ لوزه چیست؟
  • اقدامات پیشگیرانه در تشکیل سنگ لوزه چه می‌باشد؟
  • ارتباط بین سنگ لوزه و بیماری ایدز چیست؟
  • از جمله نکات درمانی سنگ لوزه چیست؟

آشنایی با عارضه سنگ لوزه و علائم ناشی از این بیماری در درمان و جلوگیری از ابتلا به سنگ لوزه بسیار موثر است. سنگ لوزه در ابتدا ممکن است هیچگونه علائمی نداشته باشد، اما در صورت بروز بیماری‌ها و حساسیت هایی که منجر به تورم لوزه می‌شوند، ممکن است با درد همراه باشد. امروزه مطالب زیادی در غالب پرسش و پاسخ سنگ لوزه برای رفع ابهامات درباره این بیماری منتشر شده است.

سنگ لوزه چیست؟ - بزرگترین سنگ لوزه

سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه توده‌ای تشکیل شده از کلسیفیکاسیون (مواد کلسیومی) است که در شکاف بین لوزه‌ها ایجاد می‌شود. یکی از دلایل بد بویی دهان را می توان سنگ لوزه‌های نهفته در گلو دانست. این سنگ‌ها در لوزه‌های زبانی تشکیل می‌شوند و عمده دلیل ایجاد سنگ لوزه در این قسمت از دهان عدم شستشوی آن با آب دهان است.

در واقع از نظر علمی واحد‌های کوچک که تشکیل دهنده‌ی فولیکول‌های لوزه هستند، حجمشان کم شده و بصورت یک حفره بر روی لوزه ایجاد و کم کم سفت می‌شوند، این حفره‌ها اصطلاحا سنگ لوزه نامیده می‌شوند.

امروزه عمل برداشتن سنگ لوزه و همین طور داشتن اطلاعات درباره بزرگترین سنگ لوزه در راس پر سوال ترین موارد پزشکی درباره دهان و لوزه است.

سنگ لوزه چیست؟ - بزرگترین سنگ لوزه
سنگ لوزه چیست؟ – بزرگترین سنگ لوزه

دلایل ایجاد سنگ لوزه چه می‌باشد؟

از اصلی ترین موارد تشکیل سنگ لوزه می‌توان به کلسیفیته شدن ذرات مخاط و سلول‌های مرده‌ی گیر کرده در برآمدگی لوزه‌ها و تلغیظ شدن این توده‌های سفید رنگ در انتهای حلق و متنهی به لوزه‌ها که منجر به التهاب آنها می‌گردد، اشاره داشت. اما عوامل دیگری در پیدایش سنگ لوزه موثرند که می‌توان در قالب نکات زیر به آنها اشاره داشت:

• مصرف دارو‌های مخصوص فشارخون که خشکی دهان و در نهایت بوجود آمدن شرایط ایجاد سنگ لوزه را به دنبال دارد.
  • مشکلات بوجود آمده در سینوس‌ها
  • حساسیت‌ها و آلرژی‌های طولانی مدت
  • مصرف دخانیات
  • استفاده از مواد غذایی چرب و رنگی مثل آجیل‌ها و خشکبار تهیه شده از رنگ خوراکی در مواقع سرماخوردگی

علائم سنگ لوزه- تجربه سنگ لوزه

نشانه‌ها و علائم بروز سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه غالبا سفید رنگ و یا زرد مایل به سفید می‌باشد و چون اوصولا در بین غدد لنفاوی لوزه‌ها رشد می‌کنند قابل مشاهده نیستند. در بعضی افراد این عارضه بصورت ایجاد قرمزی و تورم بر روی لوزه‌ها و در برخی دیگر بصورت حس کردن شیئ در انتهای گلو بوده است. اما بارزترین علائمی که در تمامی افراد مبتلا به سنگ لوزه مشاهده می‌گردد؛ بوی بدن دهان می‌باشد.

در صورتی که سنگ لوزه در انتهای گلو و جایی حساس قرار گرفته باشد که با درمان‌های خانگی قابل رفع نباشد، باید برای درمان آن حتما با پزشک متخصص گوش و حلق مشورت نمایید.

علائم سنگ لوزه و نشانه‌های بروز آن

اقدامات پیشگیرانه در تشکیل سنگ لوزه چه می‌باشد؟

از عوامل مهم و تاثیر گذار در پیشگیری از سنگ لوزه می‌توان به رعایت بهداشت دهان و دندان اشاره نمود. مسواک زدن مداوم در شبانه روز، پس از غذا و همین طور در هنگام بیدار شدن و قبل از خواب راحت ترین و موثرترین راهکار برای جلوگیری از ایجاد سنگ در لوزه است. در کنار این امر استفاده از دهانشویه‌ها و همین طور نخ دندان هم تاثیر بسزایی در پیشگیری از سنگ لوزه دارد. برای داشتن دهانی تمیز و عاری از باکتری‌های مضر در قرقره کردن مداوم آب و همین طور ضدعفونی دهان با آب هیدروژنه بسیار تاکید شده است.

شستشوی دهان از موارد موثر در جلوگیری از سنگ لوزه

ارتباط بین سنگ لوزه و بیماری ایدز چیست؟

سوالات زیادی پیرامون این مطلب وجود دارد که آیا سنگ لوزه از موارد نشان‌دهنده‌ی بیماری عفونی ایدز است؟ یا سنگ عوارض ناشی از این بیماری عفونی می‌باشد؟ یکی از نشانه‌های مهم بیماری HIV زخم‌ها و آفات دهانی است، اما نمی‌توان سنگ لوزه را به طور حتم از علائم ابتلا به این بیماری دانست. بنابراین برای داشتن اطمینان کامل در این خصوص حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

از جمله نکات درمانی سنگ لوزه چیست؟

یک سری اقدامات درمانی برای رفع سنگ لوزه در منزل وجود دارد. در صورتی برای شما قابل رویت باشد، در پنهان از دیدتان نباشد، می‌توانید با بهره گیری از یک سری راهکار‌ها آن را از بین ببرید.

• ابتدا محل تشکیل شده سنگ لوزه را تشخیص دهید.
  • با یک گوش پاک کن استریل شده آن را تکان دهید، مواظب باشید فشاری به آن وارد نکرده . منجر به تحریک سنگ لوزه نشوید.
  • در صورت نداشتن گوش پاک کن از مسواک شخصی برای رفع آن استفاده نمایید.
  • استفاده از دهانشویه می‌تواند در رفع سنگ لوزه موثر باشد، محتوای دهان‌شویه را بطور مستقیم روی سنگ لوزه بزنید.
  • به جای دهانشویه برای رفع سنگ لوزه می‌توانید از خاصیت ضد باکتریال آب نمک استفاده کنید.
  • می توانید در صورت داشتن دید کافی بر سنگ‌های ایجاد شده در لوزه، برای دفع این سنگ‌ها از دست خود استفاده کنید.
  • پس از دفع سنگ لوزه حتما دهانتان را با دهانشویه شستشو دهید.

یک نکته اساسی در خصوص درمان سنگ لوزه این است که حتما به خاطر داشته باشید، مراجعه به پزشک بهترین اقدام برای رفع این عارضه‌ی ایجاد شده بر روی لوزه می‌باشد. سنگ لوزه در صورت بزرگ شدن می‌تواند، عوارض جبران ناپذیری داشته باشد، در صورت داشتن علائم این بیماری حتما با یک متخصص مشورت نمایید. در نهایت رعایت بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید.

5 امتیاز از 3 رای